Opvallende dingen tot nu toe (in Korea) - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Quirine Vafi - WaarBenJij.nu Opvallende dingen tot nu toe (in Korea) - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Quirine Vafi - WaarBenJij.nu

Opvallende dingen tot nu toe (in Korea)

Door: Quirine

Blijf op de hoogte en volg Quirine

11 Februari 2022 | Zuid-Korea, Seoel

Aangezien ik nog 2 dagen uit moet zitten in quarantaine, leek het mij wel even leuk om wat dingen op een rijtje te zetten in een post wat mij tot nu toe is opgevallen aan Korea, aangezien het natuurlijk wel een hele andere 'wereld' is dan Nederland. Ik heb dus nog niet zo veel kunnen meemaken aangezien ik zit opgesloten, dus er is nog niet perse sprake van een culture shock:

  • Bijna elke auto heeft getint glas; dit was iets wat mij meteen al was opgevallen het moment dat ik van het vliegveld naar het hotel werd gebracht. Je kan bijna bij niemand naar binnen kijken, geeft opzich net wel iets meer privacy in de auto
  • Taxi chauffeurs zijn niet bang om op hun mobiel te zitten tijdens hun taxi rit; ik had dit al in een andere post aangegeven maar nadat een goede vriendin van me precies dezelfde ervaring had ben ik er wel vrij van overtuigd dat dit een vrij normaal ding is onder de taxi chauffers. Ook al weet ik niet of Nederlandse chauffeursdit niet doen, de enige keren dat ik in Nederland in een taxi heb gezeten was dat om een goede reden en heb ik niet zoveel mee gekregen :')
  • Sommige mensen ruiken naar pittige kimchi; ik kan de geur niet goed uitleggen als je niet weet hoe pittige kimchi ruikt, maar ik ging me wel afvragen of ik dan naar kaas rook. M'n moeder had wel eerder gezegd dat mensen naar het eten kunnen gaan ruiken wat ze eten, maar dat merk ik nu dan wel
  • Overal hangen camera's; opzich heb ik dit zelf niet enorm opgemerkt want ze zijn redelijk goed verstopt, maar dit wist ik al wel voordat ik naar Korea ging dus ik ben er wel erg bewust van
  • Sommige zebrapaden hebben lichten op de grond; voor onze mensen die niet van hun mobiel weg willen kijken wanneer ze op het groene licht wachten, het rode en groene licht is ook op de grond zichtbaar zodat je niet op hoeft te kijken (deze vond ik wel een beetje next level van telefoon verslaving)
  • De tv programma's zijn (op dit moment) te verdelen in 4 categorieën; drama's, olympische spelen in Beijing, muziek programma’s of programma’s waar mensen alleen maar eten, vooral die laatste was niet zo geweldig toen ik me nog zo misselijk voelde van de jetlag
  • Ze zijn hier dol op red bean paste en jelly; ik moet er nog even aan wennen maar de 'toetjes' bestaan vaak uit zoete red bean paste of gelatine wat in een knijpyoghurt verpakking zitten. Moet zeggen dat dat een rare beleving is als je yoghurt verwacht en zo'n glad flubberig spul opeens proeft, vooral m'n vriendin was hierdoor erg verrast (die verwachtte sap en dacht dat het over de datum was)
  • De zon is hier geweldig; en jah hoe kan een zon beter schijnen in een ander land? Het is hier tussen de -5 en 5 graden deze dagen maar de zon voelt hetzelfde als hoe de zon schijnt in de zomer in NL. Als je deze zon in NL zou hebben dan zou je denken oeh wat een lekker zonnetje, ik ga zo warm buiten in de zon zitten of een terrasje pakken. Ik zou dat hier niet doen met deze kou, maar het is wel echt prachtig
  • Mensen dragen hier veel Discovery Channel. Jah, dat is een ding. Het wordt hier eerder als mode merk gezien dan als tv programma. Een half jaar geleden ben ik vrienden geworden met een Koreaanse jongen, en ik had al eerder opgemerkt in een foto van hem dat hij in de auto zat dat hij een sticker had van Discovery Channel, waarnaar ik ook vroeg of hij dat veel keek. Dat was niet het geval. Daarnaast zie ik hier ook veel jassen van het merk The North Face, misschien dat deze merken vooral in de winter worden gekocht
  • Alles 'bekends' smaakt hier allemaal net wat anders; ik was nog zo blij met m'n pakje appelsap, maar die was een stuk zoeter en chemischer dan in NL
  • Over dranken gesproken: ze hebben vanalles in zakjes; limonade in poeder vorm, chocolade melk in poeder vorm (ja oke dit kom je ook tegen in NL), peach tea in poeder vorm. Vanalles in kleine zakjes in poeder vorm, je hoeft er alleen maar water bij te doen. Ik ben er zelf niet zo'n fan van aangezien het allemaal vrij chemisch smaakt, dus doe mij maar gewoon water zonder een smaakje
  • Een hotel heeft geen mes; of het is net het hotel waar ik in zit maar dit was wel apart. Het groen afval wat ik over heb moet ik door het toilet doorspoelen en dit moet dan in kleine stukjes aangezien het anders het toilet kan verstoppen (dit is vgm niet perse normaal maar net ff dit hotel, ik heb bij andere hotels gehoord dat je daar gewoon afvalzakken voor krijgt). Maar het is een beetje moeilijk het eten in kleine stukjes te krijgen als je geen mes hebt, dus ik probeer het maar een beetje klein te krijgen d.m.v. m'n nagels te gebruiken. Het maakt je handen enorm vies en soms plakkerig dus ben nou niet erg fan van deze methode
  • Het weer is hier enorm droog; de dag dat ik was aangekomen merkte ik al dat m'n haar enorm statisch werd. Zelf met wat haar olie krijg ik het niet echt onder controle, ik hoef er maar 1 keer doorheen te kammen en het staat weer half overeind. Ergens de aankomende dagen dan maar op zoek gaan naar een goede shampoo of haarmasker..

En dat is het wel een beetje tot nu toe. Als ik nieuwe dingen tegen kom zal ik dit weer in een nieuwe post opsommen.

Ik ben ook eindelijk een beetje over m'n jetlag heen en ben wat meer normaal aan het eten (ook al ben ik niet echt fan van het avond eten hier dus ik heb wel het idee dat ik deze dagen wat ben afgevallen). Ik merk wel dat ik soms gewoon heel erg zin heb in een simpele boterham met hagelslag of kaas, oftewel onze 'cultuur' als Nederlanders. Ergens hoop ik wel dat mijn -Nederlander- niet te veel naar buiten komt maar ergens lukt dat niet helemaal als ik het hotel vraag om mondkapjes, maar alleen als ze goedkoop of gratis zijn.. (de health centers geven ze gratis weg dus waarom meer geld uitgeven als het goedkoper kan?) Maar ik denk dat ik deze wijze van geld uitgeven wel zou behouden, is misschien ook iets wat ik gewend ben van het studentenleven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirine

Eindelijk gebeurt het dan: ik vlieg op 22-jarige leeftijd naar Zuid-Korea! Hier zal ik voor een semester (een half jaar) vakken volgen op Hanyang University in Seoul om mijn minor in Nederland af te ronden. Ik zit momenteel in mijn laatste jaar en moet alleen nog de minor afronden voordat ik mijn Bachelor of Science binnen heb. Ik zou eigenlijk ook nog een master willen doen in Seoul na mijn bachelor, maar er zijn enorm weinig master programma's die volledig in het Engels worden gegeven (altijd in het Koreaans, of vooral in het Koreaans en een paar Engelse). Het ligt er dus vooral aan hoe goed ik na het semester Koreaans beheer, maar dat zien we vanzelf :)

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 1862

Voorgaande reizen:

07 Februari 2022 - 31 Augustus 2022

Zuid Korea reisverslag

Landen bezocht: