Op naar vrijheid! Wonen in een Goshiwon - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Quirine Vafi - WaarBenJij.nu Op naar vrijheid! Wonen in een Goshiwon - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Quirine Vafi - WaarBenJij.nu

Op naar vrijheid! Wonen in een Goshiwon

Door: Quirine

Blijf op de hoogte en volg Quirine

12 Februari 2022 | Zuid-Korea, Seoel

Het klinkt vrij dramatisch maar ik ben dan eindelijk vrij van m'n verplichte quarantaine. Gister (zaterdag) werd ik om 11:30 in de lobby verwacht met al m'n spul om op de taxi te wachten. Nadat ik m'n kamer helemaal had schoon gemaakt met antibacteriële doekjes liep in onhandig met m'n veel te zware koffers naar de lift, het vloerkleed maakte het niet echt makkelijker om ze te verplaatsen. Eenmaal aangekomen in de lobby kwam ik de twee meisjes tegen die bij mij in de taxi hadden gezeten van het vliegveld naar het quarantaine hotel, dus we hadden ff kort gepraat en verder vooral samen proberen uit te zoeken hoe je in godsnaam een taxi voor elkaar kreeg.

We zaten namelijk vooral te kijken of de taxi groot genoeg was voor de koffers, maar blijkbaar past dit wel in een 'regular large' taxi en niet in de 'regular medium' taxi. We probeerde eerst een venti te bestellen maar die moest je boeken en vooraf betalen, en hiervoor had je een alien registration card nodig, wat een kaart is die je visum verlengt, en die hadden we nog niet. Nadat een vriendelijke jongen had uitgelegd dat we de regular taxi konden nemen, konden we wachten op onze taxi (we hadden niet dezelfde taxi want we gingen andere richtingen uit).

De accommodatie

Toen ik in de taxi zat kon ik nou niet echt genieten van de mooie straten, ik had namelijk m'n winterjas aangetrokken die voor -10 en lager weer bestemd is en het was misschien ergens rond de 1 a 2 graden, dus ik deed vooral m'n best om niet overheat te raken. Na een niet zo lang taxi ritje kwam ik aan bij m'n accommodatie, een goshiwon, wat een kleine kamer is van rond de 10m2 met een bed, bureautje en een kleine badkamer. Dit is één van de goedkoopste opties om te overnachten in Seoul, en het leek mij ook gewoon leuk om me te omringen met andere mensen zodat ik ook niet me alleen zou kunnen gaan voelen. Maar dit zal waarschijnlijk sowieso niet snel gebeuren omdat een goede vriendin van me uit Nederland over een paar dagen in één van de kamers naast me komt te zitten, dus dat is helemaal gezellig.

Ik had niet genoeg contant geld (je kan alleen betalen in contant geld en niet via de bank, wat een beetje sketchy is en volgens mij ook niet compleet legaal, maargoed das niet mijn pakkie aan), dus ik kon mijn bagage even daar laten om even aan de overkant geld te pinnen. Nadat ik een contract had getekend en had betaald werd ik naar m´n kamer geleid om de 3e verdieping, oftewel de 2e verdieping aangezien ze hier B als kelder zien en niet begaande grond (dit was wel ff wennen, zat al een paar keer bijna in de kelder van het hotel eerder). De kamer was helaas nou niet erg schoon, ik legde al m´n spul op de keiharde matras en ik ben meteen aan de slag gegaan alles schoon te maken met de schoonmaakdoekjes die ik nog had. Ik gaf dit later aan bij de manager maar hij reageerde vooral verrast aangezien hij zei dat het wel was schoongemaakt. Nahja misschien had ik nou net een ongelukkige kamer of ik heb gewoon een ander idee van ´schoon´, desalniettemin ken ik nu wel alle hoeken van m´n kamer en weet ik tenminste dat het allemaal schoon is.

En nu het Koreaanse leven oppakken

En hier zitten we dan, alles helemaal uitgepakt en ook alvast wat dingen besteld zoals een topper zodat dat m´n ruggengraat het nog een beetje leuk heeft. Ik had gister toen ik aankwam ook nog even wat spullen gehaald bij een Daiso (soort action maar dan vooral voor keuken, ook al waren er ook kampeer- en autospullen). Het fijnste was wel dat ik eindelijk bij de kassa stond en me realiseerde dat ik m'n pas was vergeten, en via je mobiel werkt hier gewoon niet, dus ik mocht even een snelle wandeling heen en terug maken. Die fout maak ik niet zo snel meer. Vandaag ga ik met een nieuw gemaakte vriendin via Kakaotalk (de Whatsapp van Korea) rond kijken en een beetje shoppen, ik moet nog vooral opzoek naar een hoeslaken aangezien ze hier blijkbaar meestal de hele deken wassen. Aangezien ik steeds moet betalen voor elke wasbeurt lijkt het me handiger (en hygiënischer) om gewoon de hoeslaken steeds te wassen.

En dat was het wel weer ff voor nu!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirine

Eindelijk gebeurt het dan: ik vlieg op 22-jarige leeftijd naar Zuid-Korea! Hier zal ik voor een semester (een half jaar) vakken volgen op Hanyang University in Seoul om mijn minor in Nederland af te ronden. Ik zit momenteel in mijn laatste jaar en moet alleen nog de minor afronden voordat ik mijn Bachelor of Science binnen heb. Ik zou eigenlijk ook nog een master willen doen in Seoul na mijn bachelor, maar er zijn enorm weinig master programma's die volledig in het Engels worden gegeven (altijd in het Koreaans, of vooral in het Koreaans en een paar Engelse). Het ligt er dus vooral aan hoe goed ik na het semester Koreaans beheer, maar dat zien we vanzelf :)

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 1861

Voorgaande reizen:

07 Februari 2022 - 31 Augustus 2022

Zuid Korea reisverslag

Landen bezocht: